Samochód jest to niezwykle skomplikowana maszyna. Sam silnik jest bardzo złożony, a jest to tylko jego jeden z elementów. Układ napędowy nie składa się tylko i wyłącznie z silnika. Z tego powodu wiedza o szczegółach technicznych aut oraz ich działaniu, dla przeciętnego kierowcy to czarna magia. Warto jednak mieć, choć podstawową wiedzę, na temat tego, w jaki sposób mogą objawiać się pewne awarie. Szczególnie istotne jest to, kiedy awarii może ulec silnik. Jest to serce każdego pojazdu i jego naprawa może w niektórych wypadkach być nieopłacalna. Często do poważnej awarii może doprowadzić jedna mała lub ciąg jeszcze mniejszych usterek. Do takich zaliczamy awarię przepływomierza.
Co to w ogóle jest przepływomierz?
Większość z nas o silniku wie tyle, że kiedy dodajemy gazu, paliwo większym strumieniem do niego trafia. Wówczas wprawione w ruch elementy pozwalają na poruszanie się tej ciężkiej maszyny. Pomijając wiele innych oczywistych kwestii, musimy wyjaśnić, że samo paliwo nie wystarczy do tego, aby auto jeździło. Paliwo w silniku ulega spalaniu, a spalanie może zajść jedynie w obecności tlenu. Największym i najbardziej dostępnym rezerwuarem tlenu wokół nas jest powietrze. To ono mieszając się z paliwem, tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną, która spalając się, dostarcza energii.
Ilość powietrza oraz paliwa nie może być przypadkowa. Gdyby tak było to zużycie paliwa, nie byłoby optymalne, i przeważnie zbyt duże. Dodatkowo procesy spalania nie przebiegałyby w możliwie najlepszy sposób i ilość trujących substancji, jaka wydobywałaby się z rury wydechowej, byłaby zdecydowanie zbyt duża. Przepływomierz umieszczony w kanale dolotowym naszego silnika jest niczym innym jak czujnikiem, który bada masę powietrza, jaka w danej chwili trafia do silnika. Dzięki tej informacji odmierzana jest możliwie najlepsza dawka paliwa, która następnie jest wtryskiwana.
Czym objawia się awaria przepływomierza?
Jak w wielu przypadkach, awaria przepływomierza może mieć objawy podobne do niektórych innych usterek. Ostatecznie diagnostyki musi dokonać mechanik, ale zaalarmować może nas na pewno:
– zapalenie się kontrolki silnika,
– spadek mocy podczas przyspieszania,
– niestabilna praca na biegu jałowym,
– falowanie obrotów silnika w trakcie postoju,
– odczuwalnie większe wibracje silnika.
Awaria przepływomierza wykryta odpowiednio wcześnie, nie jest droga w usunięciu. Przeważnie jednak nie daje ona wyraźnie mocnych oznak na początku. Wielu sprzedawców aut używanych, wykorzystuje to, aby sprzedać samochód w ostatniej chwili, przed koniecznością jej usunięcia. Jeśli chcemy mieć sto procent pewności co do stanu technicznego samochodu używanego, pod kątem jednostki napędowej i innych układów, najlepiej jest wybrać używane auta z gwarancją. Gwarancja pozwala nam spokojnie samochód po zakupie przetestować. Nawet jeśli coś faktycznie będzie nie tak, sprzedawca musi nam usterkę usunąć, lub oddać pieniądze.